Home
Shop
Wishlist0

Noblex AB Köpvillkor

Vi ber er vänligen läsa noggrant villkoren nedan innan ett köp bekräftas. Genom att samtycka till köp från NOBLEX AB har du därmed accepterat följande villkor.
Att lägga en order:
När order är lagd anses det som avsiktsförklaring till att köpa produkten och därmed bindande. Listpriset gäller vid beställningstillfälle.

Betalningen:

Vid Faktura eller Swish betalning krävs följande:
Betalningsavsändaren måste vara en och samma person, dvs. kunden som lagt beställningen måste betala från eget. I annat fall förbehåller vi rätten att neka betalningen samt att beloppet returneras till kunder och därmed beställningen avbryts. 

Betalningsalternativ
Guldtackor och mynt (Leverans efter fullbetalning) 

1. Förskottsfaktura – NOBLEX AB

När beställningen är erlagd med betalning mot faktura, erhålls kunden en förskottsfaktura. Betalningen måste göras inom 2 (två) bankdagar från beställningstillfälle. Beställningar som görs under helgdagar måste betalningen initieras senaste 10:00 påföljande vardag för att beställningen skall anses giltig och uppfyller prisvillkor.

Vi reserverar oss rätten till att kräva full initiering av betalning inom en dag från orderläggning vid särskild orderstorlek eller vid specifika sammanhang.

2. Swish – NOBLEX AB
När beställning är erlagd med betalning mot Swish, genomför kunden betalning genom Swish e-handel. Kunden anger sitt eget Swish-nummer och därefter följer kunden instruktionerna i egen Swish-app. Notera att NOBLEX AB är mottagaren.

Smycke
 

Fakturabetalning – NOBLEX AB
När beställningen är erlagd med betalning mot faktura, erhålls kunden en förskottsfaktura. Betalningen måste göras inom 2 (två) bankdagar från beställningstillfälle. Beställningar som görs under helgdagar måste betalningen initieras senaste 10:00 påföljande vardag för att beställningen skall anses giltig och uppfyller prisvillkor.
Vi reserverar oss rätten till att kräva full initiering av betalning inom en dag från orderläggning vid särskild orderstorlek eller vid specifika sammanhang.

2. Swish – NOBLEX AB
När beställning är erlagd med betalning mot Swish, genomför kunden betalning genom Swish e-handel. Kunden anger sitt eget Swish-nummer och därefter följer kunden instruktionerna i egen Swish-app. Notera att NOBLEX AB är mottagaren.

  1. Klarna – (Erbjuds endast till smyckeförsäljning)
    Vid köp av smyckeprodukter erbjuder vi även betalning via Klarna Bank AB (”Klarna”), genom alternativen de erbjuder:
    Delbetalning, fakturabetalning, kontokortsbetalning och direkt betalning.

Vi överlåter vårt krav på betalning för köpet till Klarna Bank AB som hanterar betalningen utifrån Klarna egen betalningsinstruktion/er där kunden erbjuds Klarnas aktuella betalningstjänster. Kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna och de olika betalningsalternativen finner ni på https://www.klarna.com.

För att kunna erbjuda kunden Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela kundens personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om kunden kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för kunden. Kundens personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

 Avbeställning av order
Guldtackor, mynt och smycke vid betalning med förskottsfaktura eller Swish gäller följande:
Kunden har rätt att avbeställa en order fram till dess att betalningen är erlagd. Om betalningen ej initieras inom 2 (två) bankdagar och dessutom inte kommit till oss tillhanda inom tidsramarna enligt ovan, annulleras beställningen automatisk.
Vidare förbehåller vi oss rätten att annullerar order vid extraordinära skäl som medför omöjlighet att genomföra ordern. Exempel på sådant skäl kan vara:

  • Betalningen ej kommit till oss tillhanda enligt tidsramarna
  • Leveransproblem från leverantören
  • Datorfel eller annan mänskligfaktor som medför felaktig information i lagerstatus eller pris
  • Särskilda marknadsutvecklingen som påverkar guld och investeringsguld.

Om NOBLEX AB måste annullera en order enligt punkt 2–4 kontaktar vi kunden för att komma överens om nya villkor alternativ snaraste fullt återbetala erlagda likvida medel.

Smycke, om betalningen med Klarna, gäller följande:
Kunden måste informera oss på NOBLEX AB om att annullera beställningen och följa våra anvisningar som ges till kunden. Därefter meddelar kunden Klarna genom att rapportera en retur/avbeställning i Klarna-appen. Kunden kan också kontakta Klarnas kundservice.
Observera att avbeställningen inte gäller specialbeställda smycke, smyckedelar eller smycke ihop monterade med guldtackor eller guldmynt efter att kunden har avtalat specifikt detta med NOBLEX AB.

Ångerrätt
Investeringsprodukter (Tackor och Mynt):
Det föreligger ingen ångerrätt med handel med investeringsguld. Lag (2005:59) om distansavtal 3 kap. Avtal om finansiella tjänster och finansiella instrument 2 § ”finansiell tjänst eller överlåtelse av finansiellt instrument, om priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen”

Nya smyckeprodukter:
Kunden har rätt enligt distans och hemförsäljningslagen (2005:59) att ångra köpet inom 14 arbetsdagar. Ångerrätten gäller från den dag kunden tog emot produkten. Med arbetsdagar menas årets dagar utom helgdagar, lördagar och söndagar. Notera att garantin och öppet köp slutar att gälla efter 14 dagar.

Begagnade smyckeprodukter:
Smycken som handlas på distans genom t.ex. hemsidan, har kunden rätt enligt distans och hemförsäljningslagen (2005:59) att ångra köpet inom 14 arbetsdagar. Ångerrätten gäller från den dag kunden tog emot produkten. Med arbetsdagar menas årets dagar utom helgdagar, lördagar och söndagar. Notera att garantin och öppet köp slutar att gälla efter 14 dagar. 

Smycken som handlas i butik föreligger det inte ångerrätt ! 

Ångerrätten gäller inte vi följande situationer:
Kunden har börjat använda produkten eller plockat bort plomberingen. Med användningen menas trots att plomberingen inte är borttagen från produkten men att produkten har tagit skada eller repa vid till exempel provanvändning eller uppackning.

  • Kunden har utsatt produkten för kemikaliska behandlingar t.ex. rengöring med alkohol eller annat påverka i syfte att rengöra produkten vilket har medfört missfärgningar eller att produktens skick börjar skiljer sig från vad som normalt. Notera att alltid följa våra skötselrekommendationer av ädelmetall produkter som branchorganisationen släpper ut.
  • Special beställt produkt utifrån kundens önskemål. Produkter som normalt inte tillhör lagersortiment och beställs först en när kund ställer förfråga om.
  • Kunden gör ett aktiv val genom att skriftligt informera NOBLEX AB om att t.ex. beställa montering av guldtacka ihop med passande guldarmband, ram eller ram med kedja, pläterring av en specifik produkt eller demontering av en bit av en produkt.
  • Kunden beställer/önskar en specifik storleksändring av smyckeprodukten i samband med beställning. Om kunden har emottagit beställningen och önskar storleksändring inom 14 arbetsdagar, upphör ångerrätten.
  • Begagnade smycken som handlas i butik föreligger det inte något ångerrätt. 
  • Produkterna som skickas till kunden genomgår noggrann kontroll av skick och eventuella fabriksskador innan de skickas till kunden.

Ångerrätten utnyttjas genom att mejla NOBLEX AB på order@noblex.se eller ringa på telefonnummer 042- 495 82 33. Kunden begär retursedel och returblankett från NOBLEX AB och därefter skall kunden väl paketera produkten, klistra på postens-retursedel och lämna det till närmaste postombud. Försändelsen är spårbar.
Noters att försändelsen måste lämnas till postombud så att kunden erhåller kvitto och att försäkringen kan gälla. Försändelser som exempelvis lämnas i postlåda skickas på kundens ansvar till dess vi har tagit emot paketet och inspekterar varan.
När ångerrätten godkänns kommer summan för produkten/er (exklusive fraktkostnaden, kunden står för fraktkostnaden tillbaka till butiken som ligger på 99 kr) att återbetalas till kunden inom 3–4 bankdagar. Har kunden valt betalning via alternativet Klarna så sköts återbetalningen också via Klarna.
Leverans

Leverans sker efter full betalning och leveranstiden varierar beroende på typ av produkten och lagerstatus. Vi strävar efter en snabb leverans när produkten är väl redo för transport, normalt lämnar paketet vårt lager inom 2–3 arbetsdagar. Vid beställning av fler produkter med olika leveranstider levereras produkterna vid tidpunkt för den vara med längst leveranstid. Önskar kunden snabbare leverans av de produkter som finns på lager före produkter med lång leveranstid tillkommer det extra leveransavgift för de produkter som är redo att skickas.
Alla försändelser levereras till kunden enligt fraktsedel. Transportbolaget äger rätten att neka leveransen om det visar sig att kundens ID-handling inte är giltig eller att kunden medgett fullmakt till tredjeparts att hämta försändelse.

Försäkringen

Alla försändelser skickas antigen som rekommenderad brev eller värdepost. Produkten är fullt försäkrad under transporten. Försäkringen upphör att gälla när transportbolaget erhållit kundens/mottagarens underskrift. Om oförutsägbar händelse skulle inträffa under transporten som t.ex. varan försvinner eller skadats under transporten från vår leverantör eller från transportbolaget till kunden förbehåller vi oss rätten att initiera återbetalningen av kundens erlagda likvid eller efter diskussion med kunden återsända varorna till kunden.
Kunden skall alltid innan kvittens undertecknad vid leverans undersöka att paketen är i originalskick och inte är t.ex. öppnade eller skadade. Kunden skall omedelbart meddela transportbolaget om händelsen och beskrivningen om anmärkningar, dock inte senare än två timmar.

Priser
Alla priser anges i svenska krona (SEK).
Investeringsprodukter såsom tackor och mynt är momsbefriade.
Smyckeprodukter är momsförpliktigade förnärvarande med 25 % vilket är inkluderade i priset.

Kunduppgifter
NOBLEX AB behöver kundens information i syfte att kunna kontakta kunden avseende beställningen, transport eller vid ändrade leveransvillkor och andra omständigheter. NOBLEX AB värnar om kundens uppgifter och följer därmed Dataskyddsförordningen, GDPR. NOBLEX AB använder/överför inte kundens uppgifter till syfte för kommersiella ändamål. Vill ni veta mer om hur vi behandlar er personliga uppgifter och ta tillvara era rättigheter kontakta oss på info@noblex.se eller läs vår integritetsinformation på www.noblex.se/noblex-ab-integritetsinformation/
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

feature 1
SNABB LEVERANS

Leverans inom 2-3 dagar

feature 2
GRATIS KONSULTATION

Boka en gratis konsultation.

feature 3
KVALITETSGARANTI

Kvalitetskontrollerad av vårt team

feature 4
SUPPORT

Vardagar 10:30-17;00

Back to Top

NOBLEX AB

Logga in med Mobilt BankID

Öppna appen för Mobilt BankID
på den enhet där du har den installerad.

This will close in 8 seconds

Product has been added to your cart
Öppna Chat
1
💬 Några funderingar?
Skanna koden
Hej 👋
Har ni några funderingar? Skriv gärna till oss så hjälper vi er så gott vi kan!